top of page

Slik setter du mål som gir resultater – 5 SMARTe steg

  • tonjeballesteros
  • 17. mars
  • 3 min lesing

Oppdatert: 25. mars

Virksomhetsstrategien er på plass, og året er godt i gang. Men jobber alle med mål som faktisk er hensiktsmessige? Er de strategiske målene tydelig formulert og kommunisert til avdelinger, team og den enkelte ansatte? Medarbeidersamtalene gir en verdifull mulighet til å sikre at hver enkelt bidrar til virksomhetens måloppnåelse.


MyPeople hjelper med gode prosesser og tilpasninger av HR-system for å sikre effektive, målrettede medarbeidersamtaler.
MyPeople hjelper med gode prosesser og tilpasninger av HR-system for å sikre effektive, målrettede medarbeidersamtaler.

Når vi leder HR og performance i selskaper, ser vi en klar sammenheng mellom gode resultater og den enkeltes forståelse for hvordan hun selv bidrar best for at selskapet lykkes. Det handler først av alt om å sette riktige overordnede mål og deretter bryte dette ned til delmål, suksessfaktorer og prioriterte aktiviteter som er omsettelige i den ansattes hverdag. Kunsten er å sikre at strategien og folkene både går i takt og i riktig retning og at det finnes en tydelighet fra strategi til individuelle mål. Å definere krystallklare mål er ett steg i riktig retning. 

Gode mål gir retning, skaper motivasjon og hjelper både ledere og medarbeidere med å prioritere riktig. Med SMART-modellen kan dere sette mål som er tydelige, gjennomførbare og relevante – både for individet og organisasjonen.


SMART står for:

  • Spesifikke: tydelige og konkrete mål.

  • Målbare: mulig å vurdere om målet er nådd.

  • Achievable/Oppnåelige: er målet realistisk?

  • Relevante: viktige for medarbeideren og organisasjonen.

  • Tidsbestemte: klare tidsrammer for måloppnåelse.


Vi gir deg en gjennomgang av modellen med eksempler:



1. Spesifikke - hva skal oppnås?

Et spesifikt mål beskriver hva som skal oppnås og hvem som er involvert. Vage formuleringer som «bli bedre på kundeservice» gir lite retning. Spør heller:

  • Hva konkret skal gjøres?

  • Hvem er involvert?

  • Hva ønsker du å oppnå?


Et generelt mål som "jobbe mer med kunder" blir tydeligere slik: "Gjennomføre minst 10 kundemøter innen juni, i samarbeid med kundeansvarlig, for å styrke relasjonen med eksisterende kunder og identifisere nye behov."

Spørsmålene hjelper medarbeideren med å avklare oppgaven, involverte parter og hensikten.


2. Målbare - hvordan vet vi at vi har lyktes?

1. Oppnåelige - er målet realistisk (Achievable)?

4. Relevante - hvorfor er dette viktig?

5. Tidsbestemte - når skal målet være nådd?


Oppsummert: Når mål er SMARTe, blir strategi til handling

Med tydelige, målbare og relevante mål vet medarbeiderne hva som forventes, og hvordan de bidrar til helheten. SMART-modellen gir et konkret rammeverk for å sikre at målene ikke bare blir fine formuleringer – men faktisk fører til ønsket adferd og utvikling.


MyPeople hjelper dere med å gjøre målsetting til en integrert del av medarbeidersamtalen – og dermed en drivkraft for både individuell og organisatorisk suksess.


Er du klar til å gjøre strategien levende i hverdagen? Da er SMARTe mål et godt sted å starte.







bottom of page